Macam Mana Nak Kesan Isyarat Bullish dalam Analisis Teknikal?


Bila harga purata jangka pendek dan panjang bersilang, akan muncul dua corak ni - "golden cross" dan "death cross". Corak ini selalu digabungkan dengan indikator seperti MACD, KDJ, dan RSI.

Indikator Stochastic KDJ:

Indikator KDJ dicipta oleh Dr. George Lane dan merupakan satu set alat analisis teknikal yang sering digunakan dalam pasaran niaga hadapan di Eropah dan Amerika. Disebabkan turun naik yang tinggi dalam pasaran niaga hadapan, penting untuk membandingkan indikator jangka pendek yang sensitif, jadi analisis teknikal untuk saham jangka pendek dan sederhana sangat sesuai digunakan. 
Indikator stochastic menggabungkan kelebihan konsep momentum, indikator kekuatan, dan purata bergerak. Konsep rawak dalam garis KD lebih praktikal berbanding purata bergerak. Purata bergerak biasanya dikira berdasarkan harga penutupan, jadi ia tak dapat menunjukkan turun naik sebenar pasaran. Dalam erti kata lain, harga tertinggi dan terendah pada hari tertentu atau beberapa hari terkini tidak dapat diterjemahkan dalam purata bergerak. Oleh itu, beberapa pakar telah mengembangkan teori teknikal yang lebih maju, dan penggunaan purata bergerak semakin kurang relevan. Garis KD adalah salah satu hasil karya yang paling representatif. 
Indikator stochastic menggunakan dua garis iaitu K% dan D% pada carta. Kelebihan konsep momentum, indeks kekuatan, dan purata bergerak digabungkan dalam reka bentuknya. Dalam proses pengiraan, hubungan antara harga tertinggi dan terendah dengan harga penutupan dikaji, mencerminkan trend harga dan kekuatan atau kelemahan keadaan terlebih beli (overbought) dan terlebih jual (oversold). Asas teorinya adalah: apabila harga naik, harga penutupan cenderung mendekati hujung atas julat harga semasa; sebaliknya, dalam trend menurun, harga penutupan cenderung mendekati hujung bawah julat harga semasa. Dalam pasaran saham dan niaga hadapan, kebanyakan pasaran harian cenderung ditutup pada harga tinggi kerana trend pasaran telah naik sebelum beralih arah, dan harga penutupan sering lebih rendah daripada paras terendah. 
Indikator stochastic sepenuhnya mengambil kira amplitud rawak dan turun naik harga jangka pendek dalam reka bentuknya, menjadikannya lebih tepat dan berkesan dalam mengukur pasaran jangka pendek berbanding purata bergerak. Ia juga lebih sensitif daripada indeks kekuatan dalam meramalkan keadaan terlebih beli dan terlebih jual jangka pendek. Oleh itu, indikator ini telah diterima pakai secara meluas oleh para pelabur.

"Golden cross" ni berlaku bila harga purata jangka pendek melintas naik harga purata jangka panjang, tanda-tanda harga mungkin nak naik. Tapi kalau "death cross", harga purata jangka pendek melintas turun harga purata jangka panjang, tu isyarat harga nak turun.

Kalau "golden cross" ini muncul banyak dalam indikator yang berlainan, besar kemungkinan harga saham tu boleh naik.


Bagaimana nak cari saham yang mungkin bakal buat "golden cross" dalam semua indikator MACD, KDJ, dan RSI?

Fungsi Stock Screener dalam Moomoo NX.



Buka Moomoo NX, pilih 'Stock Screener'.

Dekat sini, awak boleh set syarat seperti di bawah;
  • Pilih Daily, Current, Golden Cross untuk KDJ, RSI, dan MACD. Boleh tambah Volume, Today - 500k above atau range harga saham yang awak suka.
  • Akhir sekali, tekan Save.
  • Dah siap, awak akan dapat senarai saham yang mungkin tunjuk golden cross kat KDJ, MACD, dan RSI.

Hasil Screener 31/8/2024 - Gadang

Hasil Screener 31/8/2024 - MI

Lepas awak tetapkan syarat dan save, Stock Screener ni boleh cari apa yang awak nak dalam masa kurang satu minit.

Penafian:
 Kandungan ini adalah untuk tujuan maklumat dan pendidikan sahaja dan tidak bertujuan sebagai cadangan atau sokongan terhadap mana-mana pelaburan atau strategi pelaburan tertentu.


🎁 Setiap pembukaan akaun baru dengan deposit minimum RM1k ke atas, saya diberikan imbuhan dari Moomoo. Sebagai balasan, saya akan berikan Indikator TCSE untuk Moomoo + Shareinvestor + Tradingview secara percuma.
📲 Daftar melalui link ini: moomoo.bursatrendbandchart.com


Moomoo's latest new customer benefits, 15/8/2027 - 30/9/2024
Limited Nvdia stocks & more rewards for free, total value RM1,000*!

 Account opening benefits:
0 commission for US/ Malaysian stock within 180 days
Lifetime 0 commission for fractional shares
Free 60 levels US stock quotes and 3 level Malaysian stock quotes

 Deposit ≧RM1,000 and hold for 60 days to get RM140 reward
RM50 cash coupon
RM40 cash coupon (Only if using my link)
RM25*2 stock cash coupon

 Deposit ≧RM10,000 and hold for 60 days to get RM550 reward
RM100*2 cash coupon
RM50*4 stock cash coupon
0.3 shares of Nvidia stock

 Deposit ≧RM30,000 and make 3 buy transactions and hold for 60 days to get one Nvidia stock for free
- Limited to 8,000 shares

📲 Daftar melalui link ini: https://tinyurl.com/bursatrendbandchart

bursatrendbandchart

Indikator TRENDBAND CYCLE dibuat untuk membantu saya dalam mencari saham berpotensi dan membuat keputusan lebih pantas sama ada hendak ENTRY | EXIT dan menentukan PRICE TARGET | STOP LOSS. Dan saya jadikan TRENDBAND CYCLE sebagai panduan untuk swing bertarget jangka pendek !

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama