Bull dan Bear market

Key Takeaways

  • Pasaran bull dan bear adalah istilah biasa dalam kalangan pelabur
  • Pasaran bull menunjukkan optimisme dan pertumbuhan, manakala pasaran bear mencerminkan pesimisme dan kemerosotan.
  • Peraturan umum yang diterima tentang pasaran bull/bear adalah +/- 20%.


Memahami Pasaran Bull dan Bear

Apa istilah yang paling biasa dalam kalangan pelabur? Pasaran bull dan pasaran bear mesti termasuk dalam senarai tersebut.

Pasaran bull dan pasaran bear biasanya digunakan untuk menggambarkan trend pasaran. Walaupun tiada peraturan ketat mengenai sejauh mana perubahan pasaran berlaku, peraturan umum yang diterima oleh pelabur adalah +/- 20%. Dalam erti kata lain, pasaran bull bermaksud pasaran yang naik telah meningkat sebanyak 20% dari titik terendah, manakala pasaran bear bermaksud pasaran yang jatuh telah menurun sebanyak 20% dari puncaknya.

Tiada strategi yang sempurna untuk bertahan melalui semua pasaran bull dan bear. Namun, penting bagi pelabur untuk sentiasa mengambil kira pandangan keseluruhan terhadap pasaran yang lebih luas.


Pasaran Bull vs. Pasaran Bear

Pasaran saham adalah barometer ekonomi. Pasaran bull biasanya dipenuhi dengan suara optimis, dan harga saham terus meningkat, disertai dengan ekonomi yang kukuh. Contohnya, pelabur memasukkan wang panas ke dalam pasaran, dan syarikat-syarikat sering memenuhi pasaran IPO untuk mengumpulkan lebih banyak dana.

Pasaran bear biasanya berlaku apabila ekonomi berada di ambang kemelesetan atau sedang merosot. Pasaran bear biasanya diliputi dengan pesimisme. Pelabur cenderung menarik balik wang mereka dari pasaran dan menunggu hingga pasaran bear berlalu.

Apabila pelabur terlalu yakin dan mula berspekulasi, pasaran bull boleh dengan mudah bertukar menjadi gelembung, dan seterusnya jatuh menjadi pasaran bear.



🎁 Setiap pembukaan akaun baru dengan deposit minimum RM1k ke atas, saya diberikan imbuhan dari Moomoo. Sebagai balasan, saya akan berikan Indikator TCSE untuk Moomoo + Shareinvestor + Tradingview secara percuma.
📲 Daftar melalui link ini: moomoo.bursatrendbandchart.com


Moomoo's latest new customer benefits, 15/8/2027 - 30/9/2024
Limited Nvdia stocks & more rewards for free, total value RM1,000*!

 Account opening benefits:
0 commission for US/ Malaysian stock within 180 days
Lifetime 0 commission for fractional shares
Free 60 levels US stock quotes and 3 level Malaysian stock quotes

 Deposit ≧RM1,000 and hold for 60 days to get RM140 reward
RM50 cash coupon
RM40 cash coupon (Only if using my link)
RM25*2 stock cash coupon

 Deposit ≧RM10,000 and hold for 60 days to get RM550 reward
RM100*2 cash coupon
RM50*4 stock cash coupon
0.3 shares of Nvidia stock

 Deposit ≧RM30,000 and make 3 buy transactions and hold for 60 days to get one Nvidia stock for free
- Limited to 8,000 shares

📲 Daftar melalui link ini: moomoo.bursatrendbandchart.com

bursatrendbandchart

Indikator TRENDBAND CYCLE dibuat untuk membantu saya dalam mencari saham berpotensi dan membuat keputusan lebih pantas sama ada hendak ENTRY | EXIT dan menentukan PRICE TARGET | STOP LOSS. Dan saya jadikan TRENDBAND CYCLE sebagai panduan untuk swing bertarget jangka pendek !

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama